Aj vy radi cestujete po vlastnej osi? Objednáte letenku cez porovnávač leteniek, hotel cez online rezervačný systém, k tomu dokupíte transfer, poistenie a už sa tešíte na nové cestovateľské zážitky a objavy. Tento spôsob cestovania má svoje výhody ale aj nevýhody.
Ak sa chcete dozvedieť aké, čítajte ďalej. Okrem praktických informácií Vám ponúkneme aj alternatívny spôsob vyhľadávania ubytovania, vďaka ktorému môžete ušetriť desiatky až stovky EUR oproti globálnym rezervačným systémom ako Booking, Expedia, Trivago a iné.
Zájazd vs. nákup samostatných služieb
Zájazd predstavuje vzájomnú kombináciu služieb – dopravy, ubytovania a iných služieb (transfer, delegát..), ktorú vopred zostaví a ponúka cestovná kancelária. Čo je však dôležité – zájazd a jeho náležitosti sú presne upravené v zákonoch a európskych smerniciach. Ak si teda kúpite zájazd, zákon chráni Vaše práva najsilnejším možným spôsobom.
1. Zájazd je poistený proti úpadku cestovnej kancelárie
Každý zájazd, ktorý predáva cestovná kancelária usídlená na území Slovenskej republike (alebo aj iného členského štátu EÚ) musí byť poistený proti úpadku samotnej cestovnej kancelárie. Ak by ste boli na zájazde, alebo na ceste naň a cestovná kancelária skrachuje, poisťovňa preberá za ňu záväzky (do výšky poistnej sumy). Okrem toho, že poisťovňa musí zabezpečiť bezpečný návrat cestujúcich domov, do výšky poistnej sumy aj odškodňuje všetkých klientov – tých, ktorí nemohli dovolenku absolvovať celú ale aj tých, ktorí ešte na dovolenku nenastúpili.
Takúto ochranu nepožíva samotný nákup letenky alebo ubytovania. Ak si napr. kúpite letenku cez leteckú spoločnosť a tá neskôr skrachuje, svoj nárok si môžete iba v konkurznom konaní – avšak v štáte, v ktorom má letecká spoločnosť sídlo. To znamená, že by ste Vy alebo Váš právny zástupca museli podať prihlášku priamo miestnemu konkurznému správcovi. Náklady na samotné vymáhanie tak môžu vysoko prevýšiť samotnú cenu leteniek a väčšina klientov vymáhanie vopred vzdá.
2. Cestovná kancelária zodpovedá za riadne poskytnutie služieb
Cestovná kancelária zodpovedá za riadne poskytnutie služieb – to nie je iba fráza z katalógu, ale predovšetkým zákonná povinnosť každej cestovnej kancelárie. Čo to v praxi znamená? To, že sa nemusíte obracať na recepciu hotela, vodiča autobusu, kuchára s pripomienkou alebo sťažnosťou, ale môžete tak urobiť vždy voči samotnej cestovnej kancelárii. Navyše, cestovná kancelária je povinná organizovať dovolenku tak, aby jednotlivé služby na seba riadne nadväzovali. Ak omeškáte nadväzný let, kvôli nemu transfer prípadné iné služby, pracovníci cestovnej kancelárie pre Vás okamžite hľadajú alternatívne možnosti, tak aby ste mali riadne poskytnuté služby-
3. Práva sa domáhate na území Slovenskej republiky
Ak boli Vaše práva zo zájazdu porušené, môžete sa vždy obrátiť na slovenský súd, aby Vám zriadil nápravu prípadne priznal odškodnenie. Avšak v prípade rôznych online portálov sa budete musieť obracať priamo na súdy štátov, v ktorých majú tieto portály sídlo, prípadne na súdy štátov, v ktorých majú sídlo poskytovatelia služieb. To môže byť finančné aj časovo veľmi náročné, v mnohých prípadoch neuskutočniteľné. Viete si predstaviť, aké náročné bude žalovať miestny hotel za neposkytnutie služieb na egyptskom okresnom súde?
4. Môžete sa obrátiť na delegáta priamo na mieste
Zájazd okrem samotných ubytovacích a dopravných služieb vždy zahŕňa služby delegáta. Vo väčšine prípadov je to Váš krajan, takže si s ním budete rozumieť nielen jazykovo ale aj kultúrne. Okrem delegáta sa vždy môžete obrátiť priamo na samotnú cestovnú kanceláriu. Tá Vám môže pomôcť v núdzi alebo Vám sprostredkuje pomoc cez svoje kontakty.
Nákup samostatných služieb
Samozrejme, pre mnohých cestujúcich predstavuje samostatný nákup služieb predsa len lacnejšiu a flexibilnejšiu alternatívu. Pre nich máme alternatívu v podobe možnosti vyhľadávať si ubytovanie cez rakúske a nemecké cestovné kancelárie na našej stránke www.reisen.sk v časti „Iba ubytovanie“. Ako sa môžeme každý deň presviedčať, ponuky hotelov sú v mnohých prípadoch lacnejšie ako na veľkých online rezervačných portálov.
Vybrali sme pár hotelov a porovnali sme ich v termíne 26.7-2.8.2019 s cenami globálnych online rezervačných systémov.
Hotel Bellevue, Orebič, Chorvátsko
dvojlôžková izba standard, raňajky, dve osoby
online rezervačný systém – 1317 EUR
naša cena (www.reisen.sk) – 1179 eur
Hotel Niko, Šibenik, Chorvátsko
dvojlôžková izba standard, raňajky, dve osoby
online rezervačný systém – 1135 EUR
naša cena (www.reisen.sk) – 1072 eur
Hotel Adria, Vela Luka, Chorvátsko
dvojlôžková izba s výhľadom na more, raňajky, dve osoby
online rezervačný systém – 833 EUR
naša cena (www.reisen.sk) – 714 eur
Hotel Nashira Resort & Aqua, Side, Turecko
dvojlôžková izba s výhľadom na záhradu, ultra all inclusive, dve osoby
online rezervačný systém – 2110 EUR
naša cena (www.reisen.sk) – 1350 eur
Side Town Hotel, Side, Turecko
dvojlôžková izba s výhľadom na záhradu, ultra all inclusive, dve osoby
online rezervačný systém – 769 EUR
naša cena (www.reisen.sk) – 682 eur
Hotel Reina del Mar, Malorka, Španielsko
dvojlôžková izba štandard, polpenzia, dve osoby
online rezervačný systém – 962 EUR
naša cena (www.reisen.sk) – 926 eur
Autor: Travel.Sk
Mallorca 2 osoby all inclusive cez nemecku cestovku... ...
Celá debata | RSS tejto debaty